top of page

REVIEWS


AFTER THUNDER SUN REVIEWS: 

"Side Two kicks off with the epic ' (Packing In For The) Train Of Doomsday', and epic piece built around thoughtful guitar solos redolent of Richard Thompson. A startlingly great record. **** 
- SHINDIG! (UK)

"Joost Dijkema is niet bang. Hij pakt wat pakkend is voor zichzelf en maakt zijn eigen traditie, wars van elke trend. Hij mag dan in Amerika getoerd hebben. Hier moeten we hem op veel ruimere schaal gaan waarderen. Hem ophalen en kansen geven op veel meer ‘kleine grote podia’. Zodat meer mensen kunnen ervaren dat hij al op jonge leeftijd legendarisch is." 
- REAL ROOTS CAFE (NL)

"After Thunder Sun is an impressive piece of work, an album unafraid to let hooky, full-band songs sit alongside ragas and American-style solo acoustic instrumentals. The latter is perhaps best demonstrated on Let it Rain (Like it Used to Rain), a lovely piece of melancholy picking and, along with Vic’s Raga, a highlight of the set. Joost’s playing is excellent throughout, and the quality of music is also consistently ace, making this a key listen for fans of high-end guitar music. Bravo." 
FOLKRADIO.CO.UK 

 

"Probably best to know that this musician pronounces his name "Yowst Dykuh-ma." The Dutch language can certainly throw you a curve ball and it is best to get this name right in order to mention his talent to your musical friends. Believe me, you will want to spread the word." 

- PAUL MCGEE / LONESOMEHIGHWAY.COM (IRELAND)

“Dat Dijkema een fantastisch gitarist is, wisten we al van zijn vorige platen, maar hij kan dus ook een goed americanaliedje schrijven.”

– VOLKSKRANT / Gijsbert Kamer (NL)

"Joost weet in ieder geval melodieën te smeden die vloeibaar en in beweging zijn als een waterstroom waarin hij stenen gooit en daardoor de weg van het water subtiel wijzigt. ‘Let it Rain (Like it Used to Rain) is in z’n vorm een prachtig instrumental dat vele kanten opwijst, het is aan de luisteraar waar naar toe te gaan."

- GERT JAN GJALTEMA / VANDERVEEN (NL)

“Joost Dijkema maakt het meeste indruk zodra zijn snaren spreken. Als vanzelf ga je gebiologeerd naar zijn vingers kijken, je probeert te volgen hoe zijn fingerpicking-geluid tot stand wordt gebracht”

– 3VOOR12 GRONINGEN (NL)

“After Thunder Sun” ist ein Album, das um die lange Ahnenreihe, in der es steht, weiß, sie selbstbewusst ergänzt und in die Gegenwart hineinholt.
– Holger Adam / SKUG (DE)

“Voor de liefhebbers van de betere gitaarfolk is After Thunder Sun een verplichte aanschaf. En voor hondenrouwenden.

– ALTCOUNTRY.NL (NL)

Side two starts with possibly my favourite song on the album, ‘Train Of Doomsday’, a future folk-rock classic, not too dissimilar to early period Fairport Convention, imbued with a labyrinthine, electric guitar solo, worthy of Richard Thompson.

- Andrew Young / TERRASCOPE (UK) 

“Hij stond kort geleden met de Friday the 13th Band achter zich op de mainstage van Vera om het nieuwe album ten gehore te brengen, en de fingerpicker liet weinig te wensen over. Ook op de plaat klinkt het weer zo mooi.”

– 3VOOR12 GRONINGEN (NL)

“Joost says its eclectic, and certainly he presents a lot of ideas and atmospheres, but his warm Steve Gunn like vocals and ear for a good melody on both the acoustic and electric ties it all snuggly together in a wonderful whole.”

– Marc Higgins / FATEA MAGAZINE (UK)


Creatively, ‘After Thunder Sun‘ expands Dijkema’s musical colours from 2019’s ‘Time Thief‘, and this is most notable on the four offerings where his warm vocals come to the fore. Dijkema is a highly talented musician

– AMERICANA (UK)

“Hij weet met zijn speeltechniek het publiek te enthousiasmeren en imponeren. Dat speeltalent zit wel goed.”

– 3VOOR12 ZEELAND (NL)



TIME THIEF REVIEWS: 

"It's beautifully done, embellished in places with viola, drums, lap steel and other instruments but never cluttered and always intimate." *****
- SHINDIG! (UK)

"Time Thief is een zeer verrassend album van een gitaarartiest die zich haarfijn weet te uiten met zijn expressieve fingerpickingspel en die blijven intrigeren tot het slotakkoord"
- MUSICMAKER

"Joost is talented guitar picker. His new album, Time Thief, contains instrumentals where he displays his virtuosity and songs where his warm vocal tones shine."
- NORMAN RECORDS(UK) 

"Alles bij elkaar een behoorlijke afwisselende en spannende trip, dat Time Thief. Muzikaal nog wel spannender dan Sacred Revelations. Prachtige plaat wederom dus, het is niet anders."

- ELPEE GRONINGEN

"Acoustic folk-rock ballads and solo guitar/instrumental pieces by an "old soul" in a young man's body. The kind of things they attributed to Ryley Walker after he released his first two commercial records.

- DYING FOR BAD MUSIC (DE)

‘Dalle Montagne Alla Pianura’, shows the playful side of the school of American primitive guitarists and shows his mastery of the style reflecting the hours and hours of practice one needs in this field.

- TERRASCOPE (UK)

"Dijkema legt  9 prachtige countryfolknummers op de mat. In Eite’s Last Journey en Galangal Tea neigt het echter naar ambient."

- ALTCOUNTRY.NL

Het meanderende titelstuk ‘Time Thief’ is vervolgens een oase van rust. Het bewijs dat een inventieve gitaaraanslag en melodie vele malen boeiender is dan de zoveelste drie minuten pop song.
***** - Indebanvan.nl

"Mooi hoe hij zijn songs instrumentaal en vocaal in elkaar laat overlopen. Boeiend hoe hij ze ambachtelijk bouwt zonder vastliggende patronen en ze toch staan als een huis."
9,6/10 - VANDERVEEN

"Time Thief" bevat 11 nummers en neemt je weerom mee op een verrassende trip van fingerpickin' schoonheden die je al luisterend zeker in vervoering zullen brengen.
- ROOTSVILLE

“Tevens waait er een lekker psychedelisch windje door of over de werkstukjes. Vooral die waar de twaalfsnarige gitaar wordt gehanteerd hebben iets mysterieus.”

- NewFolkSounds

“In both his smart songwriting and dexterous fingerstyle guitar instrumentals covering the whole spectrum between folk balladry and folk rock.”

– Folkworld.de

Het is wel duidelijk dat hij voornamelijk zijn uitstekende gitaarspel en zijn onmiskenbare componeertalent in de schijnwerpers heeft willen plaatsen op dit album.
- ROOTSTIME (BE)

SACRED REVELATIONS REVIEWS:

"This young musician has a feel for melody and is an admirably adroit player... 'Heathland Home' is a beautifully played acoustic ramble.... An excellent album, with some outstanding playing."

-  Terrascope.co.uk (UK)

"Steven Kraków sent me a copy feeling like I'd be into it and I really am. Beautiful stuff."

- Jeff Conklin from Radio WFMU (USA)

“Woodpecker” is string-bent mayhem a la Fahey’s steel innovations, but matched with a countrified beat and a gorgeous, Wilco-esque bassline. It comes together like a pop song of American primitivism -- something I’ve really never heard attempted before". 

- normanrecords.com (UK)
 

"On the title track "Sacred Revelations" Dijkema sings, and I am impressed how mature and authentic he sounds despite his youth and geographic distance from the motherland of country music blues."
- Dying For Bad Music.com (DE)

 

"Wij draaien al weken ons promotieexemplaar helemaal grijs en kunnen niet anders dan concluderen dan dat het een bijzonder overtuigende vijf sterren plaat is geworden." - Elpee 
 

"Een eerste associatie is bij het beluisteren van dit album is Leo Kottke, die net als Dijkema vooral zijn gitaar liet spreken. Knap is ook de manier waarop Dijkema verschillende melodielijnen in zijn composities door elkaar heen weeft."

- Altcountry.nl

"Zijn composities zijn intrigerend en hij speelt ze virtuoos, terwijl hij zijn sombere teksten zingt met een diepe, gruizige stem. Dat maakt hem tot een veelzijdig talent." 
- HEAVEN

 

"Sacred Revelations heeft inmiddels bij mij heel wat draaibeurten gehad, en ik moet zeggen dat ik het als een uiterst plezierige tijdsbesteding heb ervaren. Een verrassende ervaring ook, want dit soort fijnzinnig en virtuoos gitaarwerk verwachtte ik niet zo gauw van een Nederlander."

- Johnnysgarden.nl
 

"Er zijn dit jaar niet veel platen verschenen die mij werkelijk hebben weten te raken, maar Sacred Revelations bevindt zich in het selecte gezelschap van platen die dit wel doen. Er is niets vrijblijvends aan Sacred Revelations. Dit is een plaat die gemaakt moest worden en nu gehoord moet worden."

- Planettrash.nl
 

"Via de titels geeft Joost aanwijzingen maar in het openingsnummer ‘Sun Behind The Mountains’ horen we juist wel de zon schijnen. In de enkele nummers waarin Joost Dijkema zijn gitaarspel met zang begeleidt laat hij de emoties die hij oproept toe in zijn stem, zoals in het indrukwekkende titelnummer ‘Sacred Revelations’."
- Indebanvan.nl

 

"Mooi om te zien dat de muzikant Joost Dijkema de muzikale kaart van z’n leven steeds helderder voor ogen krijgt. Ik hoop dat ie net als Lohues z’n eigenheid weet vast te houden en de waardering krijgt die hij absoluut verdiend."

- Cd-afdeling Warenhuis Vanderveen Assen

 

"...En wat is Sacred Revelations een prachtplaat geworden. Americana zoals ze die in de VS nauwelijks meer durven maken. Blues, country en folk met het soort van de duivel bezeten akoestische gitaarinstrumentaaltjes uit de school van John Fahey en Jack Rose. Ronduit subliem."
- De Volkskrant (G. Kamer)

bottom of page